Wednesday, January 31, 2007

Get Up, Stand Up ... for the CIA: Dr. Lowell Taubman's Counterfeit Analysis of the Origins of Bob Marley's Cancer

By Alex Constantine
(Repost of the 2001 article)

British Talk Show Host James Whale

In January 2001, I was a guest on James Whale's TalkSPORT, a popular radio show that airs in London, to discuss my latest book, The Covert War Against Rock (Feral House, 2000), a study of a dozen or so rock star deaths as political assassinations. Whale mentioned that he is a huge fan of the late Bob Marley. He was generally receptive to the evidence I presented but adopted the usual "devil's advocate" role when I responded to his question regarding Marley's prolonged, agonizing death by cancer. I explained that it was my belief, after examining events leading to the diagnosis, that Marley had been injected with a carcinogenic substance.

This statement evidently alarmed Jahlight, the proprietor of the official Wailers UK Web site ( ). "While the James Whale show was on air," an anonymous spokesman for Jahlight later reported, "we e-mailed the station to point out some of the facts behind Bob's death. Unfortunately, by the time we made contact, the phone link with Constantine had ended but Mr. Whale was kind enough to read our message as the debate continued."

So the interview ended politely but statements were made about Marley's death and myself after the fact and I was not given an opportunity to respond. "Constantine seems to suggest that somehow the CIA gave Bob cancer," Jahlight reported in its newsletter, "an often told fairy tale that has sadly passed into Marley folklore."

Fairy tale? "The truth is that Bob died of a Melanoma - skin cancer, which cannot be caused by smoking, neither can it be injected into the victim. Constantine suggests that Marley was visited six months before by CIA officers, and then fell seriously ill with cancer, forgetting the fact that cancer had already been discovered in Bob three years earlier in 1977."

Was this the "truth?" Actually, I have never stated or written that Marley was injected with the unknown carcinogen six months before his death. This particular "truth" is fatuous. I DID say that the injection took place six months before he CONTRACTED cancer, IN LATE 1976, a week after a death squad hit on his home on Hope Road in Jamaica (The Covert War Against Rock, p. 153-54, has the details.).

Jahlight's "truth" was not exactly heaven-sent. If anyone was indulging in "fairy tales," it was Jahlight. "Somehow the CIA gave Bob cancer..." CIA experiments in the induction of cancer are well-known (see below) and not difficult to ascertain.

My Jahlight critic went on to imply that money was my motive for writing the book: "Also on the show he told stories of Jimi Hendrix and Brian Jones, the latter in which he claims to have four eye-witness accounts to the late Rolling Stones murder. During the discussion, a telephone caller asked why some other artists had not been featured in the book, and tellingly Constantine revealed that if this book does well, he will feature them in a follow up."

I "told stories" about the deaths of Jones and Hendrix? Famed historian A.E. Hotchner, in Blown Away (Fireside, 1990), a book about the Rolling Stones, published interviews with the four eye-witnesses, all close friends of Brian Jones who had observed the forced drowning of the rock star at Cotchford Farms. The accused killer of Brian Jones even confessed on his deathbed - testimony acceptable in most courts of law (See, Murder Claims Raise Doubts over Rolling Stone's Death," Independent, April 4, 1994, p. 2). Anna Wohlin, one of the eye-witnesses, published The Murder of Brian Jones (1999), complementing Hotchner's conclusion that Jones had been murdered.

By this same token, I hadn't "told stories" about the death of Jimi Hendrix, either. Many of Hendrix's friends and associates have stated publicly that they believed the virtuoso was a victim of foul-play. The Covert War Against Rock contains a fairly thorough examination of the facts surrounding his death, and concludes that Jimi had, in fact, been murdered. (The Hendrix chapter is posted in full at, in the Covert War section).

I do not apologize for my motives in writing the book. It was not written for money. I have written about political assassinations for 14 years and profit has never been a factor.

I responded to Jahlight's critique by e-mail. It was graciously published at the Wailers UK Web site with little comment. However, the site noted that anyone curious about Marley's cancer read an interview with Dr. Lowell Taubman (posted on the Net at file:///Macintosh%20HD/Desktop%20Folder/Dr.%20Taubman%20on%20Marley's%20Cancer). The interview aired on a Fox affiliate (a network on intimate terms with the CIA). This is the source of Jahlight's flat assertion that the Agency could not possibly have killed Bob Marley - a doctor who couldn't be bothered to review the medical records or speak to Marley's physician ... and has obviously has done no research on the CIA's experiments with toxic substances:

Lowell B. Taubman, MD, currently a medical officer for the Long Beach Fire Department

Q: What is your knowledge about Cancer?

A: I DO NOT CLAIM TO BE AN EXPERT IN DERMATOLOGY OR CANCER, but I am a Board Certified Internist which is a specialist in Internal Medicine, and I also completed an extra 2 years of training in Geriatric Medicine.

[In other words, Dr. Taubman was not even qualified to render an opinion, yet Fox News and Jahlight cite him as an "expert" on Marley's cancer. – AC]

Q: You are also a big Reggae fan. Did you follow the Bob Marley Story? Please tell me about your knowledge.

A: I first heard Bob Marley in college, and I was asked to write an article about Bob Marley's Cancer/Malignant Melanoma. Some of the issues I addressed were genetic transmission, black vs. white incidence, could the CIA have given or transmitted the Cancer, could the Melanoma have been injected into Bob, and finally could trauma (hurting your toe) cause Melanoma....

Q: What is the treatment for this sort of thing, and did he follow the treatment?

A: I should say that I HAVE NOT SEEN the medical records, nor have spoken to the physician.... I CANNOT SAY whether the Melanoma was diagnosed or misdiagnosed appropriately.... [!]

Q: So you cannot speak with any authority on what the treatment was or how he should have been treated.

A: Well, in the later stages I could. MOST LIKELY ...

Q: What do you think about this? Can someone inject Melanoma into someone?

[AC Note: I have never written that Bob Marley was injected with melanoma cells, so this argument is irrelevant, really. That WOULD be ridiculous. I have written – based on evidence from the Wailers – that Marley was injected with a carcinogenic substance, not melanoma tissue, a careless or deliberate misrepresentation of my position.]

A: Well, to the best of my knowledge, it is NOT POSSIBLE. I will try to simplify this. If I give you a piece of my tissue to you, your body will reject it. So you cannot take cancer from one person and inject it into another person. Let me clarify that. It's sort of like a heart transplant. For immunological reasons, the body would reject the implanted tissue/heart. Science has now
figured out a way to block the tissue rejection with strong medications. ...

IS IT TRUE that injecting a cancer-causing substance into a human body is "not possible," as Dr. Taubman claims?

Edward T. Haslam, a political-medical researcher in northern California, is the author of Mary, Ferrie & the Monkey Virus: The Story of an Underground Medical Laboratory (Wordsworth Communications, 1995), one of the most penetrating books on CIA experimentation in recent years. The book details the history of one of many paths of federal experiments with carcinogenic viruses. Haslam: "In the 1950s and 1960s, Soviet scientists were ahead of U.S. scientists in certain areas of medical research, one of which was cancer-causing monkey viruses.... Whatever the motive, the U.S. government wanted the work done. The money was provided for researching monkey viruses through convenient channels, but the doctors were not supposed to talk about it. In the process, New Orleans became one of the leading centers of knowledge about immunology and retro-viruses. The doctors who specialized in pathology had access to this knowledge, to these monkeys and to their viruses."

"A History of Secret U.S. Government Programs," posted on a number of Internet sites, notes that as early as 1931, there has been documented federal interest in the creation of a cancer-causing agents: "Dr. Cornelius Rhoads, under the auspices of the Rockefeller Institute for Medical Investigations, infects human subjects with cancer cells. He later goes on to establish the U.S. Army Biological Warfare facilities in Maryland, Utah, and Panama, and is named to the U.S. Atomic Energy Commission." In 1975, "the virus section of Fort Detrick's Center for Biological Warfare Research is renamed the Fredrick Cancer Research Facilities and placed under the supervision of the National Cancer Institute (NCI) . It is here that a special virus cancer program is initiated by the U.S. Navy, purportedly to develop cancer-causing viruses."

Ironically enough, one site on the Net devoted to Bob Marley ...

disagrees with Dr. Taubman, and asks: "DID THE CIA CAUSE MARLEY'S DEATH IN 1981 FROM CANCER?" The discussion concludes: "At least 9 years before Bob Marley's death to melanoma cancer, the capability of induced cancer in laboratory animals is reported to have been a fait accompli."

Perhaps Dr. Taubman is mistaken: "Among our favorite research journals is Covert Action Quarterly. The Winter 1991-92 issue featured an exposé written by Richard Hatch entitled "Cancer Warfare." In the article, Hatch examines the history of research into possibly cancer-causing agents during the years immediately after then-President Richard Nixon's 1969 order to halt U.S. offensive weapons research and stockpiling of biological warfare (BW) agents. The government extracted big propaganda over the destruction of the Army's BW stocks of toxins, viruses and bacteria that had been developed as weapons of mass destruction.

Less-known at the time was that certain of the stored materials, along with a number of BW researchers, went to work for other branches of the government, including the CIA and the National Cancer Institute (NCI). The NCI, a wing of the National Institutes of Health (NIH), subsequently embarked upon "a highly politicized public relations effort" as part of Nixon's "War on Cancer."

According to Hatch's article, the "stated aim of the program was to organize experiments aimed at finding cancer-causing viruses." Hatch described the program as such: Potentially cancer-causing viruses were collected, grown
in huge amounts, and distributed through the VCP; thousands of animals were infected experimentally, and the aerosol distribution of carcinogenic viruses was studied.

As a key component of the NCI's Viral Cancer Program (VCP), the government enlisted the assistance of what Hatch calls "The Military-University Complex." Chief among the numerous universities which became a part of this vast pseudo-biowarfare network are some of this country's most prestigious research colleges including Johns Hopkins University, University of Maryland, University of Minnesota, Ohio State University and UC Berkeley (which helps manage the U.S. Naval Biosciences Laboratory). Some of this university-based research is quite alarming in its broad implications. Hatch continues: While UC Berkeley appears to have been at the heart of aerosol BW research, it was by no means alone.

Other Universities collaborated with the BW effort while working on the VCP in parallel. From 1955 to 1965, the Ohio State University College of Medicine conducted research for Fort Detrick into the aerosol transmission of BW agents including tularemia and Q fever. In some of these studies, prisoners from the Ohio State Penitentiary were used as guinea pigs. Between 1952 and 1969, the affiliated Ohio State University Research Foundation had eight contracts with the U.S. Army for BW research. [Tularemia ("rabbit fever")
and Q fever were ultimately stockpiled by the U.S. Army.]

Before he worked with UC, Dr. [Alfred] Hellman supervised an NCI contract for Ohio State University. Designed to study the aerosol transmission of cancer-causing viruses, this research started in 1965 and continued at least until 1972. The principal investigator for this work, Dr. Richard Griesemer, would eventually succeed in giving tumors to mice and monkeys.

If the reported success of Richard Griesemer is accurate, we [can] determine that at least nine years before Bob Marley's death to cancer, the capability of induced cancer in laboratory animals is reported to have been a "fait accompli."

In addition, there was cooperation between the military research community and numerous corporations, including two major defense biosciences contractors: Charles Pfizer & Co. and Litton-Bionics. A number of notable researchers evolved from this network, some of which are associated with some of America's more sinister and secretive research. These include: Robert Gallo (NCI), Jack Gruber (NIH), Alfred Hellman (US Air Force), James
Duff (US Army), Richard Griesemer (Department Of Energy - the agency exposed in 1993 for its involvement in widespread human radiation experiments) and Seymour Kalter (NCI). Throughout myextensive research into some of the greatest conspiracies of our time, certain of these names appear in the midst of some disturbing activities.

It serves us well to remember the names of such individuals and to remain vigilant to their activities In addition, this secret research into cancer-causing agents partially overlapped with the CIA's projects MK-ULTRA (covert human experimentation with psychedelic drugs and "other chemical agents") and MK-NAOMI (the agency's managing of biological toxins and
diseases, some of which, as revealed in congressional hearings, were utilized in attempted assassinations of foreign leaders).

This becomes highly relevant when we consider that it is the CIA that is most suspected as having a clandestine influence in the lives and deaths of Bob Marley and Peter Tosh. Yet Dr. Taubman's professional opinion comes to the opposite conclusion: "To summarize ... it was highly unlikely that Bob was injected with Melanoma that caused his cancer."

How "unlikely" is it when 40 years ago, a CIA experimenter could write in his journal: "... It was noted in the tests that the application of carcinogens does NOT always produce a malignancy.... It is noted that the methylcholanthrene failed to give a 100% result" (Mary, Ferrie & the Monkey virus, p. 193). The researcher, Haslem reports, "had better results with merasptopterin, aminopterin, anyivin, magnesium tracinate" (p. 194).

If cancer could be induced by the CIA in the early 1960s, why is it "not possible" in 1976?

Perhaps it was not so "unlikely" and "not possible" after all. The CIA had threatened to kill Bob Marely (see Catch a Fire, by Timothy White, for the full text of the threat and the reggae artists' CIA problems in general). He was the heart of the Rastafarian movement and its voice. Dr. Taubman offers no evidence of weight to refute the charge that the CIA DID kill Bob Marely. His statements to the contrary are, in fact, wrong-headed, even vaguely amusing to researchers of CIA subterfuge. But Taubman's (and Jahlight's) massive irresponsiblity in publicly exonerating the Agency is not amusing in the least.

BioPharma MindOp-Gate: How BioMil Pharmacy profited from 9/11/post 9/11 "adventures" with the help of Eli Lily, Lockheed, NASA and URANTIA

By Nico Haupt

Part One – On Oct 10, 2001, during the first official anthrax incidents (linked to 9/11), Homeland Security (already created during 1999-01 by the ANSER Institute!!) and Biopharmacy Industry immediately launched a joint venture called, which later turned into "Phrma" aka ...


Tuesday, January 30, 2007

THE ATLANTIC MONTHLY: CIA Mockingbird Propaganda for the Culturati (with Revealing Asides on 9/11, NPR and Howard Ahmanson, Jr.)

DON'T WORRY ABOUT THE GOVERNMENT: James Fallows – former editor of US News & World Report & boring PBS "commentator" – dismisses the CIA-Media Connection

"Journalists at Work: Who's Watching the Watchdogs?"

"In the handful of self-critical articles about the media that appeared twenty years ago ... the matter of CIA connections with executives, editors, and reporters was emphasized. While this makes for GOOD COPY ... "

TRANSLATION: Scrutiny of CIA-media relations is an anachronistic, silly and sensationalistic enterprise ...

" ... and is certainly worth repeating ... "

... reshashing, that is ... redundantly ... as if the "mainstream" press this side of Rolling Stone has ever touched the topic ...

" ... it also fails to challenge American journalism at it weakest point: the corrupting influence of fame and fortune ... "


(?) ...

BTW, James Fallows is one of the country's leading "MEDIA CRITICS" ... who has yet to expose America's massive state propaganda system in its true bloody colors.
Profile of DAVID BRADLEY, Owner of The Atlantic Monthly

In 2002, the Columbia Journalism Review called The Atlantic “a magazine that, under the leadership of the unusual new owner, David G. Bradley, is experiencing something of a renaissance.” Bradley later remarked that he took “unusual” to be the only convincing thought in the sentence.

A native of Washington, D.C., Bradley graduated from Swarthmore College and holds an M.B.A. from Harvard and a J.D. from Georgetown. During his early 20s, he served as a Fulbright Scholar in the Philippines.

At the age of 26, Bradley launched his first company, The Advisory Board Company, a for-profit think tank ultimately serving 4,000 corporations, financial institutions and medical centers around the world. The Advisory Board and its sister enterprise, the Corporate Executive Board, today are public companies, listed on NASDAQ. Bradley sold his ownership in the two companies soon after their public listing.

Today, Bradley owns Atlantic Media Company, the publisher of several high-end magazines and news services for the national and Washington professional classes. Company holdings include The Atlantic, National Journal, Congress Daily, Government Executive and The Hotline. Atlantic Media employs more than 350 professionals. ...


The Ballad of Barbara Bradley Hagerty

MAY 11, 2004

A few months ago, Atrios posted about the World Journalism Institute and outed NPR religion reporter Barbara Bradley Hagerty as a member of this right-wing Christian organization.
"Escape with NPR"

People began taking a closer look at Hagerty's work, especially her recent report on John Kerry's Eucharistic Issues. Alert Eschaton readers pointed out that the seemingly "random" parishoners Hagerty spoke to were in fact conservative Catholic movers and shakers Hagerty most likely already knew. As far as I know, not one reader who wrote to NPR's Omsbudsman to complain about this has received a reply.

Something about this story still niggled at me, so I started to do some research of my own. What I found was, to say the least, enlightening:

Barbara Bradley Hagerty graduated from Williams College in 1981 with a degree in Economics. She then interned at the Christian Science Monitor and subsequently worked for the paper and its related media for 11 years. She joined NPR in 1995 as a contract reporter after having become a born-again Christian while writing a story for The LA Times Sunday Magazine. She eventually became a full-time employee, reporting on the Justice Department, the Clinton Impeachment, 9-11 and starting last year, religion, replacing Duncan Moon as religion reporter.

Her religion reporting for NPR has focused mainly on Christianity, including a report on the Christian Science Church, in which she did not disclose that she was herself a former member of the Church. (This little tidbit is revealed in "Citizen Bradley," a Washingtonian article from October 2000 about her multimillionaire brother, Atlantic owner David Bradley. The article isn't online, but is available through LexisNexis.)

In addition to her NPR gig and her deal with the World Journalism Institute, Hagerty has been keeping busy with other writing and speaking engagements. She is on the board of directors for Knowing and Doing, the magazine of the C.S.Lewis Institute, which "endeavors to develop desciples who can articulate, defend and live faith in Christ through personal and public life." (emphasis mine)

More troubling still is her association with Howard Ahmanson's Fieldstead and Co. and Fieldstead Foundation. Ahmanson is a California millionaire who uses his trust fund to finance right-wing Christian, anti-gay, anti-evolution groups and politicians. He was previously associated with Christian Reconstructionism, which advocates a Biblically-based governement for the U.S. (Neither Ahmanson nor his philanthropic endeavors have their own websites. Make of that what you will.)

Hagerty has spoken twice at the Summer Institute of Journalism, a program run by the Council for Christian Colleges and University and funded by the Fieldstead Foundation. Student reactions to her talks are here.

Hagerty's keynote address to the 2003 National Student Media Convention was also sponsored by Fieldstead and Co. In 2003 she also spoke at the Baptist Press Student Journalism Conference, along with Terry Mattingly, a Scripps-Howard reporter who is also a Fieldstead grant recipient.

One final Ahmanson-Hagerty connection: Since June of 2003, Hagerty has reported on the Episcopal Church and gay issues 20 times. (Full disclosure: I am a liberal Episcopalian) She has often quoted members of the American Anglican Council, a conservative group seeking to break away from the Episcopal Church USA and join with more orthodox Anglicans worldwide. This group receives major behind the scenes funding guessed it! Howard Ahmanson. (More here.)

Eschaton reader Dreaming Feet brought the NPR Ethics Guide to my attention, especially this portion:

V. Outside work, freelancing, speaking engagements

7. NPR journalists may only accept fees from educational or nonprofit groups not engaged in significant lobbying or political activity. Determining whether a group engages in significant lobbying or political activity is the responsibility of the journalist seeking permission, and all information must be fully disclosed to the journalist's supervisor.

8. NPR journalists may not speak to groups where the journalist's appearance might put in question his or her impartiality. Such instances include situations where the employee's appearance may appear to endorse the agenda of a group or organization.

Hagerty's outside work certainly seems to violate both her employers ethics and the Corporation for Public Broadcasting's Independence and Integrity II:
The Updated Ethics Guide for Public Radio Journalism.

Hagerty likes to say that God is her "employer and audience." She's wrong. God may be her Creator and Savior, but she is employed by the millions of Americans who donate to public radio and finance NPR programming. They deserve better. Contact Jeffery Dvorkin, NPR's Omsbudsman to complain about Hagerty's blatant conflict of interest and violation of professional ethics.
Clive Crook, The Atlantic's Senior Editor

Clive Crook is a Senior Editor of The Atlantic. In addition to his work for the magazine, he writes a column for National Journal and serves as chief editorial adviser to David Bradley, the chairman of Atlantic Media Group. He was formerly on the staff of The Economist, latterly from 1993 to 2005 as deputy editor. A graduate of Oxford and the London School of Economics, he has served as a consultant to the WORLD BANK and worked as an OFFICIAL in the BRITISH TREASURY. He lives in Washington, D.C.
In 2005, The Atlantic Moved to Washington, D.C. (as befitting a state propaganda outlet)

Boston's Atlantic hoists anchor for D.C.

The Atlantic Monthly will begin publishing in Washington, D.C., soon. But at least it’s publishing at all, owner David Bradley claims. The Atlantic, a Boston staple since 1857, will join parent Atlantic Media’s other publications in Washington, where nearly 40 staff members will relocate. Managing editor Cullen Murphy won’t be among them. The de facto editor since the late Michael Kelly switched to editor at large a few years ago, Murphy didn’t want to leave Boston despite 20 years with the magazine. The Atlantic won a National Magazine Award earlier this week, but otherwise has had little to be cheery about this year. The magazine’s ad pages are down 2 percent year-to-date compared with last year, according to the Publishers Information Bureau. Bradley bought The Atlantic from Mort Zuckerman six years ago for $10 million. In the time since, Bradley claims to have spent three times that on the title while losing $4 million to $8 million per year. ...

ATLANTIC' MOVES INSIDE BELTWAY: When the owner of *Atlantic Monthly* announced that he would move the venerable magazine's staff from Boston to Washington, D.C., David Sirota remarked it was because we need more reporters who are insulated inside the D.C. Beltway and out of touch with the concerns of average Americans. David Bradley said he hopes to reduce costs for the 148-year-old perennially unprofitable *Atlantic* by housing its 37 staffers with nearly 300 employees in the National Journal Group, which includes the weekly *National Journal*, monthly *Government Executive* magazine and daily newsletters *Hotline* and *Congress Daily*.
Re: Atlantic Blogger Andrew Sullivan

... In 1984, he won a Harkness Fellowship to Harvard's John F. Kennedy School of Government, and earned a Masters degree in Public Administration in 1986. In his summers, he interned as an editorial writer at The Daily Telegraph in London, and at the Centre For Policy Studies, Margaret Thatcher's informal think-tank, where he wrote a policy paper on the environment, called 'Greening The Tories. ... In the summer of 1986, he applied for internships at the New York Times, the National Review, and The New Republic. The New Republic accepted him. ... He then returned to Harvard to start a PhD in Political Science. He finished his General Exams in 1987, and taught moral and political theory in the Government Department for several semesters. He subsequently took a break from academia, and worked as an associate editor at The New Republic...

The National Review was subsidized by the CIA for years (because it didn't sell), edited since the 1950s by the CIA's William F. Buckley

Sullivan's tenure at TNR was often turbulent, controversial and pioneering. The magazine expanded its remit beyond politics to cover such topics as the future of hip-hop, same-sex marriage, and affirmative action in the newsroom. Writers such as Douglas Coupland and Camille Paglia supplemented more traditional political writing by authors such as Michael Kinsley, Mickey Kaus and John Judis. Under Sullivan, the magazine campaigned for early intervention in Bosnia, for homosexual equality, and against affirmative action. TNR also published the first airing of 'The Bell Curve,' the explosive 1995 book on IQ, and 'No Exit,' an equally controversial essay that was widely credited with helping to torpedo the Clinton administration's plans for universal health coverage. In 1996, Sullivan was named Editor of the Year by Adweek magazine....

His 1999 essay, 'What's So Bad About Hate,' is included in the 'Best American Essays of 1999.' His 2000 cover story on testosterone, 'Why Men Are Different,' provoked a flurry of controversy, as well as a cover-story in Time, and a documentary on the Discovery channel. Since 2002, Sullivan has been a columnist for Time Magazine, and a regular guest on HBO's "Real Time with Bill Maher" and NBC's "Chris Matthews' Show."

In the summer of 2000, Sullivan became one of the first mainstream journalists to experiment with blogging, and soon developed a large online readership with's Daily Dish. In January 2006, Sullivan took his blog to's home-page. ...

He has appeared on over 100 radio shows across the United States, as well as on Nightline, Face The Nation, Meet The Press, Crossfire, Hardball, The O'Reilly Factor, The Larry King Show, Reliable Sources, Hannity and Colmes, and many others. He remains a senior editor at the New Republic and his forthcoming book, "The Conservative Soul: How We Lost It; How To Get It Back," will be published by Harper Collins in the fall of 2006.

The Atlantic's ANDREW SULLIVAN waxes ecstatic on self-evident American SUCCESSES IN IRAQ
January 27, 2005

Excitable Andrew Watch: On the Chris Matthews Show that aired last Saturday, Andrew Sullivan was giddily upbeat about the result of the war in Iraq and, in particular, the coming elections:

Mr. SULLIVAN: We are going to have these elections, Chris, and I--the other thing, I think that there's going to be--people are going to be shocked at how successful they are. ...[snip]

MATTHEWS: Define success.

Mr. SULLIVAN: Success is 80 percent turnout in--in most of the regions, extremely enthusiastic voting among the Kurds and the Shias, and better than expected among the Sunnis.

MATTHEWS: [snip] Does they war in Iraq increase or decrease American power in pushing democracy in other countries? Nine of you say Iraq hurts, three say it helps the president's chances of achieving his goals in the world.

Andrew, you say it helps. A bloody war helps us sell...

Mr. SULLIVAN: Of course it helps. When we see, as we will , see ordinary Iraqis voting for the first time to forge their own destiny in the future, it's going to be an extraordinary moment.


MATTHEWS: But if you polled Iran, would it be hostile to America?

Mr. KLEIN: They're overwhelming faithful.

Mr. SULLIVAN: No, it would be overwhelmingly positive towards the United States...

MATTHEWS: Would it be?

Mr. SULLIVAN: ...and that's the other point about Iraqi democracy. The signal it will send to Iran, which is our real enemy right now, will be enormously helpful. I'm a--I'm a complete optimist about this. I think it'll--I think it'll work. ...
Embedded with Rudy Giuliani - Atlantic Coverage of 9/11

Atlantic Rising
What makes a serious magazine soar?


Cullen Murphy

... The immaculate corner office belongs to the dapper, red-haired managing editor, Cullen Murphy, who, a few weeks ago, replaced Michael Kelly at the top of the masthead. He is not the editor, however: the magazine's owner, David Bradley, is trying him out for the top job.

Murphy is responsible for one of the greatest coups in the history of the Atlantic. A few days after the collapse of the World Trade Center towers, Murphy dispatched a letter to Kenneth Holden, the commissioner of the New York City Department of Design and Construction, the agency responsible for cleaning up Ground Zero. Murphy asked if he could send one of his most distinguished correspondents, William Langewiesche, to the site. To Murphy's astonishment, Holden said yes. The commissioner had subscribed to the Atlantic for twenty years, during which time he had devoured most of Langewiesche's articles, along with several of his books. Holden knew instantly that Langewiesche was the ideal journalist to chronicle the story of the cleanup. "He is very interested in how things work, and how people relate to processes," commissioner Holden said recently. "Obviously I'm not an editor; I run a construction agency. But it seemed like it would be a very good fit."

Holden went to bat for Langewiesche with Mayor Giuliani's office, which, for a variety of reasons, was eager to restrict media access to Ground Zero. "Let's just say I had to use up quite a number of chits in order to secure the kind of access that William was looking for," Holden says. In the end, Holden got his way, and Langewiesche got the journalistic opportunity of a lifetime.

He made the most of it. For five months, Langewiesche (pronounced long-gah-vee-shuh) showed up at Ground Zero virtually every day, and often stayed there for sixteen hours at a time. "When I went down to see him on a few occasions," Cullen Murphy recalls, "he was indistinguishable from the people there. He was wearing overalls and hardhat, respirator slung around his neck, and had an easy relationship with everybody on the pile that I saw. Engineers and construction people would come up and talk to him. He knew everybody there."

The fruit of Langewiesche's labor was an extraordinary 70,000-word series entitled "American Ground," which ran in three consecutive issues of the Atlantic, and which has just been published as a book by North Point Press, a division of Farrar, Straus and Giroux. The series, which flew off the newsstands, focused attention on the Atlantic — a magazine that, under the leadership of the unusual new owner, Bradley, is experiencing something of a renaissance. The Boston Globe recently called it "the magazine of the moment." The Washington Post referred to the July/August issue, which contained the first installment of "American Ground," as "probably the best issue of any magazine published in America this year" for "people who actually like to read." "It's the hot book right now," says Hendrik Hertzberg of The New Yorker.

The magazine's current success owes much to the deep pockets of Bradley, who has invested a great deal of money in a publication that, since its founding in 1857, has drained a fortune from its owners. When Bradley purchased the magazine in 1999, he promised to guide and protect it, and to honor its history. If he reneges on that promise, the Atlantic will probably return to the kind of economic instability that has burdened it for much of its history. If Bradley keeps it, years from now it can be said that he safeguarded and revitalized one of the great American magazines.

William Langewiesche came to the Atlantic through the slush pile. "Enclosed are two pieces on Algeria," he wrote in a blind query to the magazine. The year was 1990. The Algeria pieces didn't quite work, the editors felt, but the writing was graceful and evocative, and something about Langewiesche's sensibility impressed them. Eventually they let him write about North Africa, and the result was a 1991 cover story on the Sahara. In the 1990s, Langewiesche — a professional airplane pilot whose only writing experience had been for aviation magazines — would turn out a series of remarkable pieces for the Atlantic, including "The Shipbreakers," a stunning report from Alang, India, a place where massive ships are torn apart by hand and turned into scrap metal; "The Crash of EgyptAir 990," which showed how a pilot's intentional act led to the deaths of 217 people; and "The Profits of Doom," a parable about pollution and urban renewal in Butte, Montana. In an eerie way, much of Langewiesche's work for the magazine — on the unmaking of colossal ships, on suicide pilots, on massive pits in old mining towns — foreshadowed his report from Ground Zero.

Langewiesche's has been a most unusual career. His father, a distinguished pilot, wrote a classic text on aviation, Stick and Rudder. The son decided to become a writer in high school, after devouring the books of John McPhee. Following his graduation in 1977 from Stanford, where he majored in anthropology, Langewiesche spent a few years in Manhattan working for Flying magazine. But he recoiled from the New York magazine world, and for the next fifteen years earned his living as a pilot — flying cargo planes, air ambulances, air taxis, and corporate jets — while writing on the side, with "great determination" and "many rejections." In those years, he also worked as a flight instructor. "He teaches students how to fly into storms," explains Cullen Murphy. "He'll wait for a storm front to come across the country, and then when he sees it getting close to where he is, he'll call up his students and say, 'OK, we've got an ice storm coming over Denver, and class is ready.' "

Langewiesche's technical expertise, and his unruffled manner, enable him to move with unusual ease in hostile environments. In 1996, when ValuJet 592 plunged into a Florida swamp, killing 110 people, the Atlantic dispatched Langewiesche to the Everglades. The press was confined to an area seven miles from the accident site, but Langewiesche persuaded investigators to give him access. ...

Monday, January 29, 2007


(Final draft)
In two easy steps:

1.) Air services company JEPPESEN, INC., a division of Boeing, created the maps used by the pilots of doomed Flight 5191.

2.) JEPPESEN accused of running CIA torture "travel agency."

Link to JEPPESEN PDF FILE provided here:

The pilots of Flight 5191 never doubted that they were on the correct runway, according to widespread media observations – and they were depending on maps of the Blue Grass Airport runways supplied by JEPPESEN, Inc., a Boeing subsidiary. There has been little said about this essential point ... but endless discussion of the cockpit rule violated by the pilots a few minutes before take-off ...

Re the maps given the pilots of Flight 5191, per newswire reports:

"A week before the crash, the taxiways at Blue Grass were altered as part of a construction project, but the maps and charts used in the cockpits of Comair and other airlines were not updated. The FAA did notify airlines of the changes through a separate announcement. ... "

1.) Jeppesen created the maps used by the pilots of doomed Flight 5191.

FAA rejected interim construction chart


By Michelle Ku

Before the crash of Comair Flight 5191, the Federal Aviation Administration rejected Blue Grass Airport's offer to publish an interim airport map depicting construction at the airport, according to a National Safety Transportation Board report.

The interim map WOULD HAVE SHOWN THE CLOSING OF ONE TAXIWAY, a NEW TAXIWAY under construction and a RE-LABELED TAXIWAY that should have been used to reach the runway.

The FAA did not want to issue an interim chart of Blue Grass Airport because it was concerned that publishing multiple charts of the airport "in a short time frame might be confusing and susceptible to errors in getting proper diagrams in the correct charting/publication schedules," the report said.

Instead of accepting an interim map, the FAA published an airport diagram on Aug. 3 that showed what the runway and taxiway configuration would look like after construction was completed on a new runway safety area, according to the report. That chart, however, DID NOT reflect conditions on the ground on Aug. 27, when the Comair plane took off.

The Aug. 3 diagram showed that the best way to get onto the airport's main 7,000-foot runway (Runway 22) was to use A TAXIWAY CONNECTOR THAT HADN'T BEEN BUILT YET.

And the taxiway connector pilots *SHOULD HAVE* used to get to the runway WASN'T SHOWN ON THE CHART because it was scheduled to be demolished.

But Comair 5191 Pilot Jeffrey Clay and First Officer James Polehinke didn't have the Aug. 3 diagram. JEPPESEN, a Colorado-based company that provides Comair's airport diagrams, did not publish the map because of a software error, according to the NTSB report.

On Sept. 8, nearly two weeks after the crash, JEPPESEN issued its version of the FAA's Aug. 3 map.

JEPPERSEN interprets and produces charts based on information from the FAA. Virtually all U.S. commercial airlines receive their airport charts from JEPPESEN. ...


2.) JEPPESEN, a Boeing Subsidiary, Accused of Running Torture Travel Agency


Missing Presumed Tortured

... The Bush administration has acknowledged transfers of Al Qaeda suspects to Guantánamo Bay but has denied the U.S. engages in torture-transfer flights. Secretary of State Condoleezza Rice said in 2005 that the United States "does not use the airspace or the airports of any county" for such purposes. Senate Democrats, who take control in January, are promising a full investigation.

According to Grey and others, a wholly owned Boeing subsidiary called JEPPESEN INC. cleared the airways and runways for the CIA, providing landing and navigation assistance, scheduling flight crews, and booking hotels for them. Jeppesen is a unit of Boeing's Seattle-based Commercial Aviation Division.

The cargo of prisoners includes many who say they were tortured and others who claim to have been mistakenly abducted and abused. One detainee, Khaled el-Masri, a German of Lebanese decent who is suing the CIA and aviation companies under the Alien Tort Statute for alleged Fifth Amendment (due process) violations, says he now plans to add Boeing to his lawsuit. ...

Unexpurgated text:

Also see "Flog is My Co-Pilot":

HOW MANY torture flights was Jeppesen involved in? "The CIA has allegedly used front companies and flight subcontractors for detainee transport. Employees of one such company, JEPPESEN Corporation, recently admitted to conducting over 150 'spook flights' on behalf of the CIA."


Protesters in San Jose "skate against torture" and Jeppesen, the rendition facilitatin' folk (right here in "the greatest country on earth") who made it all possible:

Sunday, January 28, 2007


By Alex Constantine

(Revised January 28, 2007)

"Soon we'll find out who is the real revolutionary." ­ Bob Marley

CAVEAT: Matrix-Scope™ prophylactic glasses are required for this report. World-class experts with college degrees advise wearing them to avoid possible retinal damage ...

" ... Howard Dean wants the peace movement to believe that he is its best hope for bringing change in Washington. In television ads and presidential debates, Dean has emphasized his opposition to Bush's decision to launch a unilateral invasion of Iraq. ... " But Matrix-Scope™ prophylactic glasses filter out the doggeral and reveal the invisible text between the lines of media manipulation: " ... Dean's earliest statements on foreign policy in the presidential campaign were written with the help of one of the architects of the war in Afghanistan, Danny Sebright, who held the Orwellian title of Director of the Executive Secretariat for Enduring Freedom at the Pentagon under Donald Rumsfeld."

... When Sebright left the Pentagon in February of 2002 he went to work for his old boss, former Secretary of Defense William Cohen, at the Cohen Group, a Washingon-based consulting company. The firm uses its political connections to help companies obtain contracts with the Pentagon and with foreign governments. ..."
From the moment the towers erupted in flames, the press has made a willful mess of it ...

The reporting on accused 9/11 co-conspirator Omar Sheikh, a radical Islamist from England, and the Pakistani court decision to hang him for the 2002 murder of Daniel Pearl, for example ...

The Guardian reported in July 2002: "Both the US government and Pearl's wife have since acknowledged that Sheikh was not responsible." But the Pakistani authorities refused to release Omar Sheikh "for fear the evidence they produce in court might acquit Sheikh and reveal too much.... Sheikh is also the man who, on the instructions of General Mahmoud Ahmad, then head of Pakistan's Inter-Services Intelligence (ISI), wired $100,000 before the 9/11 attacks to Mohammed Atta, the lead hijacker."1

The story was more than a prejudicial shot at Pakistan by the Indian government.

Agence France Press confirmed from a "highly-placed government source" that the "damning link" between "the General and the transfer of funds to Atta was part of evidence which India has officially sent to the US.`The evidence we have supplied to the US is of a much wider range and depth than just one piece of paper linking a rogue general to some misplaced act of terrorism,' the source said." The French report was quoted liberally in the Wall Street Journal, and Mahmoud was forced to step down as a result. The French report sank from view with the resignation of Mahmoud. As head of the ISI, he had longstanding ties to the Taliban.

His closed conference with Marc Grossman has received little mention, while attention has been slathered on others who met with the general on or about September 11, because he lacks name recognition. The ISI director's meetings with Tenet, Armitage, killer pimp in the State Department, and other ranking administration officials have lit up the DarpaNet, but Grossman's name is scarcely mentioned.

FBI whistle-blower Sibel Edmonds "whispered cryptically" to reporter Christopher Deliso concerning Grossman's little-known role in the
Valerie Plame affair. Marc Grossman, she said, "has not been as high profile in the press" but "don't overlook him – he is very important."2
(The World Seen through Matrix-Scope™ Lenses)

No John Dean

Grossman's importance is metastasization. He is considered a key figure in the Plame investigation, but prosecutor Fitzgerald has his own hidden conflict-of-interests, is not likely to make substantial progress in the case against any ranking official, and that's why the long-awaited indictments (as reported by Wayne Madsen and Jason Leopold, who didn't bother to mention that their sources were Richard Armitage and Marc Grossman at the State Department) were never handed down.

A Wikipedia entry explains the prosecutor's appointment, and when considered in context why the investigation has no real legs: " ... Fitzgerald was named by Deputy Attorney General James B. Comey after then-Attorney General John Ashcroft recused himself from the case due to conflicts of interest. ..."

Comey "appointed the U.S. Attorney in Chicago, close friend and former colleague Patrick Fitzgerald, as Special Counsel to head the CIA leak grand jury investigation. ... In August 2005, Comey left the DOJ and he is now General Counsel and Senior Vice President of Lockheed Martin."3

The deputy AG has been richly rewarded. Fitzgerald can expect the same if he plays ball. Off duty, Mark Grossman sits on the Cohen Group board of directors - and Cohen interlocks neatly with Lockheed's board.

As mentioned, James M. Loy, senior counselor at the Cohen Group, is a director at Lockheed, and so is Joseph W. Ralston, vice chairman the Cohen Group - a Lockheed Martin sub-contractor.

Lockheed influence on the prosecution ... Lockheed influence on the defense ...

It wasn't Ashcroft who should have recused himself, but Fitzgerald, the
moment James Comey went to work for the aerospace war-profiteer, because Grossman represents the company and lobbies contractually on its behalf.

Richard Armitage

Similar to the Watergate investigation, a limited hang-out that steered clear of political assassinations, drug imports and other hardcore scandals, the most serious crimes will not be explored in the Libby trial. The testimony COULD reveal nuclear black marketeering by Armitage and Grossman, ISI connections to Daniel Pearl's murder, CIA arms smuggling, and other serious violations of law, and that's why Armitage, Grossman's criminal frater paternis, stepped in to take responsibility for the leak, a limited hang-out designed to defuse a potentially explosive investigation.

Marc Grossman entered the Plame picture when a memo written on June 10, 2003 turned up in the files, written by a staffer in the State Department's Bureau of Intelligence and Research (INR) on behalf of Undersecretary of State Grossman. In the memo, he requested a briefing on INR's opposition to the administration's contention that Saddam Hussein had sent out feelers toward securing uranium from Niger. The Washington Post reported that Grossman - in the role of acting secretary of state, "since Secretary of State Colin L. Powell and Deputy Secretary Richard L. Armitage were out of the country." - wanted the letter marked "secret" preceding "a meeting at the White House where the discussion was focused on then growing criticism of Bush's inclusion in his January State of the Union speech of the allegation that Hussein had been seeking uranium. ... Grossman has refused to answer questions about the letter."4

And he doesn't own up about his meeting with General Ahmad, either.

Michel Chossudovsky, a professor of economics at the University of Ottawa, studied the question and concluded: "In assessing the alleged links between the terrorists [sic] and the ISI, it should be understood that Lt. General Ahmad as head of the ISI was a 'US approved appointee.'

As head of the ISI since 1999, he was in liaison with his US counterparts in the CIA, the Defense Intelligence Agency (DIA) and the Pentagon. Also bear in mind that Pakistan's ISI remained throughout the entire post Cold War era until the present, the launch-pad for CIA covert operations in the Caucasus, Central Asia and the Balkans. ... The Bush Administration had sought the 'cooperation' of those who were directly supporting and abetting the terrorists. Absurd, but at the same time consistent with Washington's broader STRATEGIC and ECONOMIC objectives in Central Asia."5

It is certain that those objectives were all that preoccupied Grossman as he gazed across his polished desk at Mohammed Atta's generous benefactor.

But were these the objectives of the State Department ... or the Cohen Group?

"Access, Insight and Intelligence" is the motto of the Cohen Group.

Access: "In December 2000, shortly before Cohen left office, the Pentagon awarded Iridium Satellite LLC a $72 million contract , without competitive bidding, that helped save the company's communications satellites from destruction. David R. Oliver Jr. [current director of business development and technology for Naval Systems, Northrop Grumann Electronic Sensors and Systems Division], who was a senior procurement official at the time, said that he and Cohen were the Pentagon's principal advocates for the Iridium deal. Over the past two years, Iridium has paid the Cohen Group about $400,000 to lobby the House, Senate and Department of Defense, according to lobbying disclosure statements."6

Insight: "At the hub of the Cohen network, the former secretary makes frequent appearances on CNN, where he is a commentator on world affairs. He has served as a director of several corporations, some of which made arrangements to pay the Cohen Group for bringing in business, according to documents filed with the SEC.7

Intelligence: "Nowadays, most of Cohen's mornings begin with an 8:30 staff meeting in the "Pentagon." That's the Cohen Group's name for the conference room where the daily meeting is held. On any given day, the gathering may include Joseph W. Ralston, a retired Air Force general and former vice chairman of the Joint Chiefs of Staff; James M. Loy, who finished a long public career as deputy secretary of homeland security; and Marc Grossman, a former undersecretary of state. Another prominent member of the firm, former NATO secretary general and British minister of defense George Robertson, is based overseas. They form an elaborate network."8

Postscript: "WASHINGTON -- A top Clinton administration official, former Defense Secretary William Cohen, sits on the board of Global Crossing.

This is the telecom giant that went belly up in the fourth largest bankruptcy in U.S. history, leaving a trail of inflated revenue, top executives enriching themselves, employees and shareholders holding the bag, and Arthur Andersen acting as both consultant and auditor."9

GHW Bush addressed the directors of Global Crossing start-up, and as payment he received stock worth $13 million when the company went public. Global Crossing employees contributed another million for GW's campaign.10

1) Michael Meacher, "The Pakistan connection," Guardian, July 23, 2002.

2) Christopher Deliso, "Lesser Neocons of L'Affaire Plame,", November 24, 2005.


4) Deliso.

5) Michel Chossudovsky, "Cover-up or Complicity of the Bush Administration?" Centre for Research on Globalisation, November 2, 2001.

6) See

7) Ibid.

8) Ibid.

9) Wes Vernon, "Global Crossing Tied to Clinton Defense Secretary,", February 16, 2002.

10) Greg Palast, "Poppy Strikes Gold," UTNE Reader, April 8, 2003.

John "Phoenix Program" Negroponte and the escalation of death

"Negroponte has been described as an 'old-fashioned imperialist' and got his start during the Vietnam War in the CIA's Phoenix Program, which was responsible for the assassination of some 40,000 Vietnamese. ... "

"Obviously it is better for Iraqi militias and resistance groups to be fighting one another instead of uniting to battle occupation forces. The age-old strategy of divide and conquer applied yet again. ... "
Asia Times
Jan 11, 2007

By Dahr Jamail

As part of a massive staff shakeup of US President George W Bush's Iraq team last week, it was announced that John Negroponte, the current national intelligence director who also conveniently served as the ambassador to Iraq from June 2004 to April 2005, is being tapped as the new deputy secretary of state.

It is a move taking place at roughly the same time when Bush is to announce his new strategy for Iraq, which most expect entails an escalation of as many as 20,000 troops, if not more. Bush has already begun preparations to replace ranking military commanders with those who will be more supportive of his escalation.

Admiral Fallon

The top US commander in the Middle East, General John Abizaid, will likely be replaced by Admiral William Fallon, currently the top US commander in the Pacific. General George Casey, currently the chief general in Iraq, will be replaced by army Lieutenant-General David Petraeus, who headed the failed effort to train Iraqi security forces. Thus those not in favor of adding more fuel to the raging fire are to be replaced with those who are happy to oblige.

The former National Security Agency director and veteran of more than 25 years in intelligence, retired Vice Admiral Mike McConnell, who happens to be an old friend of Vice President Dick Cheney (who personally intervened on his old buddy's behalf), will succeed Negroponte as national intelligence director. McConnell, willing to oblige his neo-con pal Cheney, may prove more hawkish regarding Iran than Negroponte was. ...

Continued at Asia Times:

CIA recruiting college-age kids ... More Marines in Iraq ...

Washington Calling
Scripps Howard News Service

January 26, 2007
Friday PM

WASHINGTON -- Here's looking at you: The CIA now has its own Facebook group on the Web.

No, the point of the spy agency's presence on the social networking site favored by 8 million mostly college-age kids is not to keep track of America's youths. Instead, it is a tactic to attract them to apply for the National Clandestine Service, which collects "human intelligence" covertly around the world.

(Don't tell that to the legions of paranoid bloggers and others who already are hyperventilating about this latest effort at "government mind control." Some even believe Facebook is itself a clandestine government plant.)

In recent years, the CIA has been energetic in recruiting smart young folks into the fold, using its own lively Web site to sell itself. The agency says the group, which was launched last December, has attracted about 2,000 members, and officials swear it collects no information of any sort about them.
-----Forget a few good men. The Marine Corps wants 66,000 of 'em to deploy to the war in Iraq.

Commandant Gen. James Conway said that is the number of Marines in the 175,000-person corps who have not yet been to combat in Iraq. In a Jan. 19 message sent to all leathernecks - titled "Every Marine Into the Fight" - Conway said it's their time now.

He ordered commanders to identify each Marine who has not yet served on the ground in Operation Iraqi Freedom - "first-termers and career Marines alike" - and to reassign them to units heading for the war zone. The idea is to spread the burden more equitably throughout the corps, which has deployed about 56,000 Marines twice or more, and to provide combat seasoning to most in the ranks.

Saturday, January 27, 2007



... The Bradley, Olin, Sarah Scaife and Smith Richardson (now called Randolph) Foundations “are often called the ‘Four Sisters’ for their tendency to fund similar projects, publications and institutions[te1] .” Phil Wilayto, The Lynde and Harry Bradley Foundation (Mar 21, 2000), at;


(discussing that these foundations, plus the Adolph Coors Foundation (now Castle Rock) stand out from the other Foundations for their funding for “far-right programs, including some of the most politically charged work of the last several years.”)

A. Background

The Lynde and Harry Bradley Foundation was founded in Milwaukee in 1942 but did not become a major factor outside Milwaukee until 1985. See THE LYNDE AND HARRY BRADLEY FOUNDATION, About the Foundation, at;

Phil Wilayto[1], The Lynde and Harry Bradley Foundation (Mar 21, 2000), at

(noting that sale of the Allen-Bradley Company for $1.651 billion raised the funds in the foundation from $14 million to $290 million.) “Although [the Foundation] has no direct ties to the Allen-Bradley Company, the purpose of the Foundation is to commemorate Lynde and Harry Bradley by preserving and extending the principles and philosophy by which they lived and upon which they built the company.” Id.; see also See THE LYNDE AND HARRY BRADLEY FOUNDATION, About the Foundation, at

This is interesting for two reasons: (1) While women worked at the Allen-Bradley plant from 1918 onward, they weren’t paid the same as male workers until a federal court held that the Allen-Bradley discriminated against women regarding pay.

See Pozorski v. Allen-Bradley Co., 377 F.Supp 1288, 1290 (E.D. Wis. 1974); and (2) Allen-Bradley was one of the last major Milwaukee employers to create a racially integrated workforce. Phil Wilayto, The Lynde and Harry Bradley Foundation (Mar 21, 2000), at /bradley_foundation.htm.

By 1968, the company had 7,000 workers, including only thirty-two African-Americans and fourteen Latinos. Id. After public pressure was applied, the company eventually adopted an affirmative action plan in 1969. Id.; see also, James Groppi, Campaign Against Allen-Bradley Company (1969) (I have not been able to check this document since it is in a Milwaukee library).

The majority of this memo’s information on the Bradley Foundation is based on the work of Phil Wilayto. Mr. Wilayto is currently the head of Defenders for Freedom, Justice & Equality, in Richmond, VA. See generally DEFENDERS FOR FREEDOM, JUSTICE & EQUALITY, at
While the Bradley Foundation has been critical of Mr. Wilayto’s work, see Fn. 1, his efforts in examining details of the Foundation have been unusually extensive and seemingly thorough. Furthermore, his overall view of the importance of the Bradley Foundation for conservative ideas and their standing as a major factor for conservatives is reinforced by other sources. The People For the American Way’s report, BUYING A MOVEMENT, echoes Mr. Wilayto’s view that the Bradley Foundation is the major conservative Foundation. See PEOPLE FOR THE AMERICAN WAY FOUNDATION, BUYING A MOVEMENT 16-17, available at;


The overall goal of the foundation is to return “to the days before governments began to regulate Big Business, before corporations were forced to make concessions to an organized labor force.” Phil Wilayto, The Lynde and Harry Bradley Foundation (Mar 21, 2000), at /bradley_foundation.htm.

The Foundation gives considerable money to various organizations within Milwaukee, “most of which are not political in character.” Id. However, the national grants are to “organizations and individuals that promote the deregulation of business, the rollback of . . . social welfare programs, and the privatization of government services.” Id. “[T]he list of Bradley grant recipients reads like a Who’s Who of the U.S. Right,” including the Heritage Foundation and the American Enterprise Institute. Id. The American Enterprise Institute is the “literary home” of Charles Murray (author of The Bell Curve) and Robert Bork.

After the influx of money from the 1985 sale of Allen-Bradley, the Foundation “strategically funded the authors and writers who could set the terms for national debate on key issues of public policy, the think tanks that could develop specific programs, the activist organizations that could implement those programs, and the legal offices that could defend those programs in court.” Id. To these ends, the Foundation is a major funding source for various entities that are focused on conservative causes.

Examples of funded sources include the Center for Individual Rights, which brought the lawsuit that eventually ended affirmative action at the University of Texas Law School. Hopwood v. State of Texas, 236 F.3d 256 (5th Cir. 2000); see also Phil Wilayto, The Lynde and Harry Bradley Foundation (Mar 21, 2000), at

The Foundation also funded the National Association of Scholars, which played a key role in the 1996 anti-affirmative action referendum in California. See Phil Wilayto, The Lynde and Harry Bradley Foundation, Mar 21, 2000, at

As noted above, the Foundation also funds authors. In 1992, the Foundation gave $11,850 to author David Brock for the publication of The Real Anita Hill: The Untold Story, which attacked Hill’s credibility, along with the aforementioned Charles Murray who published Losing Ground when “working out of the Bradley-funded Manhattan Institute in New York City.” Id. The premise of Losing Ground is that poverty is not a result of plant shutdowns, periodic recession or discrimination, but of individual failings. Id.

Therefore, Murray argues, government-sponsored anti-poverty programs are ill-conceived and should be eliminated. Id. From 1986-89, Murray received an annual grant of $90,000 from the Foundation. Id. “By 1991, [the Foundation] was paying Murray $113,000 per year.” Id. In response to criticism of Losing Ground, the president of the Foundation (who has subsequently retired) said, “Charles Murray, in my opinion, is one of the foremost social thinkers in the country.” Id. After the publication of The Bell Curve, the Foundation “raised Murray’s annual grant to $163,000.” Id. For the reply of the Bradley Foundation to Mr. Wilayto’s report, see Michael S. Joyce, Statement, at (denying the accusations completely). For further information regarding this dispute, see PEOPLE FOR THE AMERICAN WAY FOUNDATION, BUYING A MOVEMENT 18, available at

An example of a think tank supported by the Foundation is a $175,000 grant to the Hudson Institute “to support a study of welfare reform in Wisconsin.” Id (citing the Foundation 1995 annual report). This study resulted in the 1996 passing of “Wisconsin Works,” a welfare replacement plan. This plan slashed welfare rolls by ninety percent. Id. However, while a few women have found better jobs and income, “many more have found themselves strapped into a life of low-wage, dead-end jobs.” Id. Meanwhile, “privately operated [Wisconsin Works] agencies have made huge profits, while local businesses and ‘non-profits’ have found free labor for their enterprises.” Id.

Finally, the former president of the Bradley Foundation believed that “investment in academia is vital to the long-term success of the conservative movement, and [ ] directed millions toward academic research and program development.” PEOPLE FOR THE AMERICAN WAY FOUNDATION, BUYING A MOVEMENT 18, available at

To this end, the Foundation “has helped pay for the work of approximately 600 graduate students over the years.” Id. The former president said of this strategy, "That's like building a wine collection." Id. When “explaining the reason Bradley concentrates its money on programs at prestigious universities, [the former president] stated: ‘Elite opinion is formed in America at the top of a pyramid...elite institutions [are] important in the shaping of public policy.’” Id.

B. Court Cases

As far as I have been able to discover, the Foundation has only been a named party in one reported case. This case arose from the sale of stock in the Allen-Bradley Company, in which the Foundation became one of the trustees for a portion of the proceeds. The court held that the trustees had broad powers and did not abuse those powers regarding the distribution of income and principal amounts. In re Jane Bradley Uihlein Trust, 142 Wis.2d 277 (Wis. Ct. App. 1987).

C. Finances

A portion of the proceeds from the sale of the Allen-Bradley Company to Rockwell International provided the bulk of funding for the Foundation in 1985. Phil Wilayto, The Lynde and Harry Bradley Foundation (Mar 21, 2000), at /bradley_foundation.htm.

As of December 2003, the Foundation had assets of $578 million and granted various organizations $25 million during the year. See THE LYNDE AND HARRY BRADLEY FOUNDATION, 2003 ANNUAL REPORT 34, 40 (2003), available at /publications.html (last visited Apr 2, 2005) (asset accounting provided by Deloitte & Touche). The asset value fluctuates due to investment gains or losses; its grants have historically remained around $25-30 million per year. See Phil Wilayto, The Lynde and Harry Bradley Foundation (Mar 21, 2000) at /bradley_foundation.htm;


(showing asset values of $476 million in 2002 and $579 million in 1998). The Foundation gave $345,000 to CSPC in 2003, $350,000 in 2002, and $975,000 in 2001. Id. (the annual report for 2001 is not online, the 2001 figure was derived from a different source on the Foundation’s website, see THE LYNDE AND HARRY BRADLEY FOUNDATION, 2001 List of Grants, at

Finally, the Bradley Foundation “has been accused of underreporting the grant amounts that it gives to many of the right-wing organizations that it supports.” PEOPLE FOR THE AMERICAN WAY, Bradley Foundation, Lynde and Harry, at

D. Conclusion

The Bradley Foundation “works in concert with a number of [other foundations] to develop, maintain and promote a right-wing intelligencia that can play a major role in the manipulation of public opinion and the formulation of public policy.” Phil Wilayto, The Lynde and Harry Bradley Foundation (Mar 21, 2000), at /bradley_foundation.htm

While the Bradley Foundation is part of the “Four Sisters,” Bradley has the largest assets of the conservative foundations, plus national connections and a focused political agenda. Accordingly, the Bradley Foundation “plays a leading role in the conservative movement.” d. For an even more aggressive attack on the Bradley Foundation, see Salim Muwakkil, Neocon Convergences, IN THESE TIMES (Jun. 6, 2003), available at


A. Background

The Sarah Scaife Foundation is chaired by Richard Scaife (formerly known as Richard Mellon Scaife). See Scaife Foundation, at /scaife_foundations.htm.

Richard Scaife also controls the Allegheny and Carthage Foundations. Id. In 2003, Richard Scaife was #224 on the Forbes list of the richest people in the world, with an estimated value of $1.1 billion. See The Forbes 400, FORBES MAGAZINE (Sept. 18, 2003), available at

The Sarah Scaife Foundation grants are “primarily directed toward public policy programs that address major domestic and international issues.” SARAH SCAIFE FOUNDATION, 2003 ANNUAL REPORT (2003), at

Like the Bradley Foundation, the list of grant recipients is heavily weighted toward conservative causes or organizations Id. Included in the 2003 grants are: $425,000 to Accuracy in Media, $700,000 to the Free Congress Research and Education Foundation, and $800,000 to the Heritage Foundation. Id.

B. Lawsuits

The Sarah Scaife Foundation has not been involved in any reported lawsuits.

C. Finances
The Sarah Scaife Foundation had assets of $288 million at the end of 2003. SARAH SCAIFE FOUNDATION, 2003 ANNUAL REPORT (2003), at

The major investments are stock ($191 million) and government securities ($77 million). Id. In 2003, the Sarah Scaife Foundation gave $14 million in grants, including $250,000 to CSPC. Id. Additionally, the Scaife Foundation gave $125,000 to CSPC in 2002 and $300,000 in 2001. SARAH SCAIFE FOUNDATION, 2002 ANNUAL REPORT (2002), at;


The Carthage Foundation had assets of $24 million, primarily in stock, at the end of 2003. THE CARTHAGE FOUNDATION, 2003 ANNUAL REPORT (2003), at In 2003, the Carthage Foundation gave a total of $5 million in grants, including $125,000 to CSPC, along with $125,000 in 2002. Id.; THE CARTHAGE FOUNDATION, 2002 ANNUAL REPORT (2002), at

The Foundation is did not give money to CSPC in 2001. See THE CARTHAGE FOUNDATION, 2001 ANNUAL REPORT (2001), at

The Allegheny Foundation had assets of $39 million, almost entirely in stock, at the end of 2003. THE ALLEGHENY FOUNDATION, 2003 ANNUAL REPORT (2003), at

In 2003, the Allegheny Foundation gave a total of $1.36 million in grants, including $50,000 to CSPC, with another $50,000 to CSPC in 2002. Id.; THE ALLEGHENY FOUNDATION, 2002 ANNUAL REPORT (2002), at

The Allegheny Foundation did not give money to CSPC in 2001. See THE ALLEGHENY FOUNDATION, 2001 ANNUAL REPORT (2001), at

In total, Richard Scaife-controlled foundations gave $425,000 to CSPC in 2003, and $300,000 per year in 2001 and 2002. ...